oordeel niet

Ik vermoede het al een tijdje. Onlangs tijdens een gesprek met je werd het duidelijk. Je houdt er niet van dat ik zoveel aandacht en hulp krijgen van onze omgeving. Tenslotte ben ik lang niet de enige in de groep die het moeilijk heeft.
Gelijk heb je! We horen elkaars pijn, in welke vorm dan ook, niet in de weegschaal te leggen. Dat kan je niet wegen. En ik weet het, jij hebt het niet makkelijk. Maar blijkbaar weet jij niet dat ik dat besef.

Na ons gesprek heb ik in mijn bed gehuild. Je beseft vast niet dat je me pijn doet met je verontwaardiging aan mijn adres dat iedereen, en jij, het wel moeilijk hebben. Heb je me ooit het tegendeel horen zeggen?
Het maakt me erg verdrietig wanneer mensen denken dat, om de hulp, warmte, vriendschap die ik krijg, ik vergeet dat anderen dit ook verdienen. Het doel van AGNO is om via mijn verhaal, het verhaal van velen te vertellen. In mijn verhaal gaat het over fysiek lijden dat mijn hele zijn raakt. Maar des te meer besef ik dat een ander soort lijden, ook de hele mens raakt.

Het liefst zou ik je willen omarmen en je vertellen dat ik weet dat je reeds jaren vecht, en dat ik je enorm bewonder. Maar ik denk dat ik te bang ben om afgewezen te worden.

jouw pijn is niet meer of minder dan de mijne

Vaak maak ik ook het tegenovergestelde mee. Vertellen mensen me dat als ze mijn verhaal horen, ze zich schamen over wat zij over klagen. Doe dat niet! Jouw pijn is niet meer of minder dan de mijne. Pijn, afzien, zorgen, die zijn niet te wegen in een weegschaal. Ze zijn van jou en jij moet ze dragen. En dat is nooit makkelijk.
Natuurlijk mag je mijn verhaal gebruiken om je zorgen, pijnen, even te relativeren. Ga je gang als het helpen kan.
Maar denk nooit dat je het makkelijker hebt dan ik. Of ik het moeilijker. We bewandelen allemaal ons pad, en we hebben allemaal onze ballast te dragen.

En lieve vrienden, hou nooit iets van me achter omdat je denkt, daar ga ik Annelies nu niet mee lastig vallen. Please, val mij ermee lastig! Laat mij me nuttig maken als vriendin! Het is ongeveer het enige wat ik voor jou kan doen. Mijn oren en hart openzetten voor jou. Ik kan je niet komen helpen met je verhuis, ben er vaak niet op je verjaardagsfeestje. Maar mijn liefde en oprecht interesse in jou blijven even groot. En ik wil niets liever dan weten hoe het met je gaat, zeker als het niet goed gaat en ik een luisterend oor kan zijn!

pijn is nog steeds niet wetenschappelijk te meten, probeer het zelf dan ook niet te doen. Everybody hurts, sometimes!

Reactie schrijven

Commentaren: 0