laat u niet 'teken'

de teek heeft woord gehouden: dag teek 7

Bijna 3 weken geleden trof ik een kleine teek: een nimf aan op mijn onderbuik. Een ezel stoot zich geen tweede maal aan dezelfde steen. Wel, Annelies doet het minstens 7 keer! :-) Mega klein, langer dan 24 uur aanwezig. :-S


Ik heb even diep gezucht. Heb men tekenkaart van TimeforLyme uit mijn portemonnee gehaald (hier te koop) en heb de teek verwijderd. Ik heb besloten om de niet betrouwbare test 6 weken na de beet te laten doen. Waarom deze keuze uitleggen zou me te ver leiden, alles afgewogen en hopelijk de juiste keuze. Ik ben er eigenlijk héél kalm onder. Ik betwijfel of het duidelijk zal te zien zijn in mijn bloed dus het zal afwachten zijn... .

Bijna elke dag word ik aangesproken door vrienden, kennissen en onbekenden over een tekenbeet. Het is dan navragen hoe ze deze verwijderd hebben en bespreken wat nu best te doen.

het is akelig. Natuurlijk, ik zit er met mijn neus op. Ik ben in mijn omgeving en van de 2600 volgers de 'to go persoon' met vragen hierover. Maar nog nooit waren de teken met zo veel en met zovelen besmet met verschillende! vormen van de borellia bacterie en virussen. En van de mensen die ik aanspreek, zijn er nog nooit zovelen geweest die me nadien laten weten dat ze effectief besmet zijn, niet dat hun huisarts dat altijd zo ziet, tekstboek volgend.
Nog nooit kreeg ik zoveel vragen. Dus dat de media zo 'op de teek is gesprongen' zijn is zeer terecht. ZE HEBBEN WOORD GEHOUDEN EN ZE ZIJN ER!

don't worry be happy?

Ik poste deze foto in de lente op sociale media onder AGNO. Een collega was mijn tuin een opknap beurt komen geven, in de regen! en ik kon het niet laten me mee vuil te maken natuurlijk (dan mag ik niet klagen over pijnaanvallen achteraf hé).
Iemand reageerde snel verbouwereerd: 'Lig jij daar zomaar in het gras.'
Me van geen kwaad bewust antwoordde ik: 'Ja, maar ik was toch al nat en vuil hoor.'
Het antwoordt volgde snel: 'neen Annelies, ik bedoel TEKEN!'
oja, die beestjes!
Wel, nooit heb ik me er erg druk in gemaakt. Wel nakijken wanneer ik natuur ben geweest. Dat probeer ik plichtbewust te doen. En insectenspray op mijn benen met deet bestanddeel in de hoop ze weg te houden (teek 7 zegt alles over hoe 'hot' deze beestjes mij vinden :-D). Maar verder ga ik me niet door die stomme beesten tegenhouden om me in de natuur te begeven als ik al kan. Mijn op één na grootste droom was/is naar Santiago de Compostella te stappen. Laat uw niet afleiden door al mijn jurkjes,  onder die jurkjes zit een 'travelgirl'.

Ik moet zeggen, sinds deze zomer en de kennis dat 1 op de 3 besmet is, én dat ik in een rode zone leef, maakt het me ditmaal toch wat onrustig merk ik. Als ik een bultje ergens voel kijk ik het meteen na. Hiervoor was ik daar niet zo mee bezig. Op de foto zie je de plaatsen waar ze het meest voorkomen op het lichaam (met dank aan Lyme protest Belgium.

Ik hoop begin volgende week nog een blog te maken over alle tips in verband met verwijderen en opvolging van tekenbeten dus later meer daarover.

 

Voor alle duidelijkheid, ik wil geen paniekzaaier zijn. Blijf gerust genieten van de natuur. Maar vergeet u en uw kinderen nadien niet na te kijken. Ook de dag nadien, want die kleintjes, die zijn verdorie moeilijk te spotten zoals je kan zien op de eerste foto. Als ze wat bloed gezogen hebben zijn ze makkelijker te zien. Misschien te laat, maar dat is nog altijd beter dan niet gezien!

alarmbel

En terwijl de verhalen binnenstromen in mijn mailbox en Facebook, zitten vele verhalen vol van wantoestanden.
Fouten bij het verwijderen, te lang wachten, te snel bloed afnemen. Dokters die bij een positieve IgM (=recente besmetting) zeggen dat alles in orde is want de IgG (=lange besmetting) is negatief. Hallo?! Deze persoon is net besmet, natuurlijk is die IgG nog niet positief!
En net het omgekeerde ook. De IgM is negatief en de IgG is positief dus niets aan de hand. WAT? Dus als iemand al een tijd besmet is waardoor de IgM waarden gedaald zijn, een hoog positieve IgG heeft, zou deze niet besmet zijn? Die  artsen zou je door elkaar moeten schudden! En het is hun schuld niet. Want ze hebben niet de informatie die er volgens de resolutie gaat komen! Alleen is die resolutie niet genoeg blijkbaar om de alarmbel in het hoofd van de minister en kabinetsleden te laten afgaan! WE ZIJN TE LAAT!
Maar het gaat ten koste van de bevolking! Van u en ja, met teek 7 ook van mij!

wees met mij de mug in de kamer van onze regering

En daarom die petitie waar ik iedereen zo lastig mee val! Omdat het over u en mij gaat! En omdat onze politici en medici niet voorzien zijn op het scenario dat zich heeft aangekondigd en zich nu afspeelt!

dokter zijn niet bijgeschoold, de labo testen zijn niet aangepast, de mythes (in beide richtingen) zijn de wereld niet uit geholpen.

 

En het gaat ten koste van jou en van mij. Ten koste van diegene die je graag ziet. Wanneer een moeder die lijdt aan Lyme moet gaan vertellen aan haar kind dat deze nu ook besmet is: begin daar maar eens aan!

 

En dan zuchten mensen dat zo'n petitie niet gaat helpen. Dan denk ik meteen aan de woorden van de Dalai Lama: 'If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.' denk maar terug aan mijn vorige blog: ik ben maar een kleine Lyme meid, maar ik vecht!

 

DUS HELP JEZELF! En laat de regering weten dat er zo snel mogelijk betere tests moeten zijn. Dat misdiagnoses zoals ik hierboven vermelde uit den boze zijn! Dat er meer onderzoek moet zijn en juiste informatie moet verspreid worden.

help ons, wij zijn moe

De teller vandaag, staat op 509 handtekeningen. bent u 510? Alle info vind je bovenaan bij: actie open brief.
Dan kan u misschien denken, waar zijn al die Lyme patiënten? We zijn zeker met 1OO0! Maar dan vertel ik u. Wij zijn doodmoe. Wij zijn dood gestreden. Wij zijn een mug vertrappeld door politici die hun rug draaien en medici die liever onwetend blijven.
Daarom hebben wij U hulp nodig. Die 2600 volgers én hun vrienden. Niet alleen voor ons. Want ja, wij schreeuwen vanuit ons bed, moe gstreden, om hulp. Te moe gestreden om te geloven in de zoveelste petitie.
Maar ook om  jezelf en je naasten. Wees niet de volgende die een mail moet achterlaten met een vraag aan mij. Dit moet veranderen en wel snel!
Laat duidelijk zijn. De regering is met de goedkeuring van de resolutie verplicht het beleid aan te passen. Maar welke vorm deze aanneemt hangt af van ons! En we moeten samen een duidelijk signaal geven dat dit een grote bekommernis is wanneer we onze kinderen op scoutskamp sturen, een boswandeling maken, een picknick houden... . Want die handelingen, zoals mijn zorgeloze wandeling aan de Schelde, kan je leven voorgoed veranderen.
TEKEN de petitie: https://petitie.be/petitie/steun-open-brief-ivm-lyme-resolutie en DEEL.

Het doel is minstens 2000. En daar zijn we nog lang niet. En ook ik ben soms moe gestreden... .

Reactie schrijven

Commentaren: 0